013 3001 001 info@hellobranding.nl
Selecteer een pagina
BLOG

De responsieve zoekadvertentie van Google

Mede door de mobiele revolutie en de snelheid waarmee de wereld aan ons oog voorbijtrekt, zijn klanten veel veeleisender, maar ook veel luier geworden in het vinden of krijgen wat men wil. Volgens uitgebreid onderzoek krijgt men het liefst een gepersonaliseerde advertentie, waarna slechts één klik volstaat datgene ook daadwerkelijk aan te schaffen.

Echter hoe krijg je een gepersonaliseerde advertentie bij een potentiële klant, in een tijd waarin gegevensbeveiliging een hot item is? Google heeft daar, uiteraard zou je haast zeggen, iets op gevonden. Waren ze al bekwaam in machine learning, in juli van dit jaar (2018) introduceerden ze het fenomeen van de responsieve zoekadvertenties.

Bij responsieve zoekadvertenties wordt creativiteit van de klant gecombineerd met machine learning, waardoor individuele waardevolle advertenties kunnen worden aangeboden.

Hoe werkt dit?

Door een aantal advertentiekoppen en een aantal verschillende beschrijvingen in te voeren in een apart advertentieprogramma, gaat Google combineren. ‘Getest’ wordt welke combinatie het beste presteert bij een betreffende zoekopdracht, het klantgedrag wordt in kaart gebracht. Het kan dus zo zijn dat bij het zoeken naar dezelfde zoekterm, verschillende advertenties getoond worden. Uiteindelijk leert Google aan de hand van het gedrag van bezoekers, welke advertentie voor wie de juiste is en op welk tijdstip deze het beste getoond kan worden. Deze responsieve advertentiemogelijkheid van Google wordt in het najaar van 2018 geleidelijk beschikbaar gesteld.