013 3001 001 info@hellobranding.nl

BLOG

Loyaliteitsprogramma

Een loyaliteitsprogramma is een mooi woord dat in de volksmond niet vaak gebruik wordt, maar waar de meesten van ons dagelijks mee te maken krijgen. Het zijn zeer doordachte concepten, meestal in de detailhandel, die er op gericht zijn klanten te binden en aan te zetten tot herhalingsaankopen. Over het algemeen door het bieden van voordeel of cadeaus. De bekendste is het spaarprogramma. Hierbij ontvangt de klant zegels of punten die kunnen worden opgespaard. Het aantal te ontvangen punten of zegels per aankoop, is afhankelijk van het totale aankoopbedrag. De verzamelde spaarpunten of volle spaarkaarten kunnen worden ingewisseld tegen cadeaus, exclusieve korting of geld. Spaarprogramma’s worden onder meer veel toegepast door supermarkten en tankstations.

Een apart fenomeen is een bonuskaart. Klanten kunnen met behulp van een bonuskaart gebruik maken van wekelijks wisselende aanbiedingen, maar de kaart helpt de winkelier om het koopgedrag van klanten te analyseren. Trouwe klanten ontvangen exclusieve aanbiedingen die zijn afgestemd op hun eerdere aankopen en zo komen we, via een klein omweggetje terug bij de machine learning uit een eerdere blog.

Een aparte manier van een loyaliteitsprogramma is het inzetten van zogenaamde premiums. Denk maar aan het sparen van voetbalplaatjes, bestek, glazen of servies en niet zelden wordt hierbij ingespeeld op de kracht en invloed van kinderen. Zij willen meedoen met de groep en hierdoor worden ouders ‘gedwongen’ tot aankopen in een bepaalde winkel.